joi, 23 aprilie 2009

Non-marketing

Există o „boală” în rândul creatorilor de modă, aceea de a forţa produsul pe piaţă, de a insista cu el în magazine, în ambiţia exagerată de a educa gustul consumatorilor. Ce-i drept, însăşi crearea conform tendinţelor este un act menit a educa oamenii pentru a alege corect o ţinută, respectând stilul şi tematica acelui sezon.
Este nevoie să impunem, prin mediatizare, pentru a forma consumatorilor o deprindere în a-şi înnoi periodic garderoba, cu articole vestimentare în trend şi care să li se potrivească în acelaşi timp. Dar e nevoie, totodată, ca aceşti consumatori să accepte ceea ce li se prezintă, să decidă dacă oferta le subliniază personalitatea sau îi avantajează. Nu este vorba despre ignoranţa clientului la „noul val” atunci când i se prezintă insistent produsul dar el refuză să-l cumpere. Ca ofertant, te confrunţi cu posibil două situaţii: ori ceea ce propui nu este pentru actualul target, deci trebuie să te orientezi către alt segment, ori trebuie să schimbi oferta pentru ca cei din piaţa-ţintă să cumpere în continuare de la tine.
Nu poţi obliga consumatorul, nu-i poţi forţa mâna să efectueze o cheltuială pe care nu o doreşte sau de care nu va fi mulţumit. Oricât ai striga „clientul meu, stăpânul meu” pentru că asta dă bine (dar nu crezi în acest principiu), vei fi precum oaia care strigă după lup: la un moment dat nu vei mai fi de încredere. Ceea ce practici este dez-orientare de marketing. Înţelegem că un brand creează oferte înainte ca potenţialii consumatori să conştientizeze ceea ce-şi doresc, anticipând gusturile şi evoluţia pieţei. Dar dacă nu eşti brand sau nu stai bine cu previzionarea, intenţia ta se traduce în minus clienţi, minus vânzări. Vei câştiga atunci când vei oferi produse ţinând cont şi de consumatori, de opiniile şi preferinţele lor. Cea mai mare greşeală a managerilor este să creadă că business-ul de modă îi vizează doar pe ei. Este vorba despre consumatori, nu despre tine.
Vezi că un produs nu se vinde, testează receptivitatea la noul produs, intenţia de cumpărare. E de ajuns un studiu calitativ care să dezvăluie deschiderea clienţilor către idei noi, preferinţele şi aşteptările lor. Aşa vei vedea exact ce vor consumatorii.

Niciun comentariu: