sâmbătă, 15 noiembrie 2014

Nissa + Loredana = DIVA

De ieri, Nissa a aunțat pe Facebook parteneriatul cu Loredana în realizarea colecției Diva (ediție limitată), disponibilă în magazine începând cu 18 noiembrie.

Plecând de la teoria transferului de imagine, femeia care se va îmbrăca cu ținute din noua colecție va putea fi și ea o divă. 
Iată un pasaj din comunicatul de presă:
”Aparițiile memorabile ale divei marcate de stilul vestimentar inconfundabil i-au inspirat pe designerii NISSA  iar rezultatul este o colecție fabuloasă, cu piese în ediție limitată.
Influențele de boudoir, detaliile baroce, feminitatea anilor ’50 sau efervescența anilor ‘20 se reinventează în piese statement, ce garantează o prezență marcantă în orice context.
Detaliile vedetă- franjurile și aplicațiile metalice, texturile prețioase- brocart, catifea, lurex, tul, dantelă și alura ultra-feminină a colecției invocă un univers fermecător, cu aer retro-glam.”




miercuri, 12 noiembrie 2014

Word-of-mouth - simplu dar de efect!

   La sfârșitul lunii octombrie, am mai făcut o vizită la București, unde am vorbit despre word-of-mouth (WOM) în cadrul unei conferințe. Așa cum am spus și acolo, la o căutare în limba română privind noțiunea de word-of-mouth, Google returnează două rezultate cu valoare academică: articolul profesorilor Orzan (”Word-of-mouth marketing vs. Viral Marketing”, 2007), de la ASE București (toată stima pentru cunoașterea adusă în domeniu!) și aticolul realizat de o colegă de facultate, Daniela Iosub (acum stabilită în Germania), abordând un subiect cu ușoară legătură cu WOM (”Difuzia în cadrul rețelelor sociale online prin mecanisme de învățare socială”, 2009).
   La o căutare similară, dar în limba engleză, veți găsi cel puțin 100 de articole academice, cu relevanță teoretică și pactică, privind WOM. Ca să vedeți cât de în urmă suntem noi, comparativ cu preocupările străinilor. Așa că m-am decis să scriu un articol în română privind stadiul cunoașterii în domeniu (”Word-of-mouth - de la comunicarea prin viu grai la comunicarea online”), iar acum am ocazia să vorbesc despre acest subiect la Iași, la sfârșitul acestei luni.

vineri, 17 octombrie 2014

Despre ce am vorbit la RFTB (ediția de toamnă 2014)

   
Cu cât înțelegem că avem de-a face cu oameni, cu atât trebuie să gândim acțiuni raportate la oameni.”


  După cum știți, miercuri (15 octombrie) am fost la București pentru a lansa Consumatorul și Moda, în cadrul RFTB. Pentru mine, lansarea înseamnă mai puțin o modalitate de a promova cartea, cât un moment prielnic pentru a aduce în discuție subiecte importante pentru industria modei.
   Nu poți să ai o afacere și să ignori clientul. Cu siguranță nu poți să-i împingi în coș produsele și să-l forțezi să le cumpere. Poate că a fost o vreme când unii comercianți își permiteau să-i impună clientului, să-i vorbească neadecvat sau chiar să refuze să-l servească. Eram copil dar și acum îmi amintesc fețele deformate ale vânzătoarelor când încercam produsul dar nu mă hotăram să-l cumpăr ... Dar vremurile s-au schimbat, iar o societate în schimbare înseamnă o societate în evoluție. Aerul arogant s-a risipit; cu inima strânsă, mulți comercianții s-au văzut puși în situația de a face rabat la preț și de a gândi strategii pentru a îndupleca clientul să acorde atenție produselor, să le încerce și să le cumpere; să revină și să recomande e un vis îndepărtat ... ”Necazurile” încep de la cum se conduce o afacere sau de la cum cred unii că se conduce o afacere. Când decizi să ai un business, îți asumi o responsabilitate de care trebuie să fii conștient, așa cum un medic, după ce a făcut facultatea și când intră în sala de operații este conștient că, prin meseria aleasă și prin acțiunile sale, trebuie să salveze viața pacientului. Din păcate, în România, multe afaceri ”mor” din cauza managementului și, oricâte specializări vom urma, rămân noțiuni teoretice.
   Revenind la prezentare, spuneam că, așa cum un produs se dezvoltă și este lansat pe piață ca răspuns la nevoile consumatorilor, și această carte a fost scrisă plecând de la necesitatea de a clarifica anumite aspecte. O întrebare des auzită este ”Cum să fac să vând mai mult?”. Însă vânzarea este rezultatul unei acțiuni – clienții care cumpără. Deci, întrebarea corectă este: ”Cum determin oamenii, consumatorii, să cumpere?” Pentru a răspunde, fii sigur că 1. ai capacitatea de planificare, gândire strategică și responsbilitate decizională și 2. ce anume ești dispus să faci pentru a-ți câștiga clienții. Pare incredibil, dar sunt firme care încă nu au prezență online. A fi pe web nu presupune să-ți placă sau să ai competențe digitale. Este o necesitate, impusă de progresul tehnologic. Și-atunci ai două opțiuni: ori te adaptezi, ori abandonezi.
   A determina oamenii să-și schimbe comportamentul – respectiv de a trece de la consumatori ai produsului generic la clienți ai unui anumit brand – presupune un efort. Lucrurile de calitate și de durată nu se fac pocnind din degete! Faptul că ai investit într-o afacere (efort financiar) nu înseamnă că restul merge de la sine, inclusiv clienții dau năvală! Pe o piață concurențială trebuie să te lupți, iar lupta înseamnă un efort constant; în permanență trebuie să ne ajustăm acțiunile pentru a fi în pas cu consumatorii. Cine dorește rezultate rapide, probabil le va avea dar vor fi de scurtă durată. Și atunci întrebarea va fi: ”de ce nu revin clienții la mine?”. Mergând pe această direcție, vom avea o lungă listă cu ”de ce”, în loc să avem una cu ”ce am de făcut”. În Consumatorul și Moda am făcut accesibilă informația de specialitate și pe înțelesul tuturor, pentru că nu de teorie ducem lipsă, ci de soluții.
   Am mai vorbit despre ajutorul pe care știința ni-l oferă - multe descoperiri vin să ne organizeze stilul de viață și să ne schimbe obiceiurile de consum - și despre ”felul” de-a fi al consumatorului, care greu poate fi cuprins în șabloane. Nu știm de ce unii zăbovesc în fața raftului, în timp ce alții se grăbesc. Este greu să descifrăm ”toanele” clienților. Trebuie să ne modelăm comunicarea, atitudinea, abordarea după specificul clientului. Chiar dacă apelăm la cercetările de marketing, acestea nu reușesc întotdeauna să explice motivațiile profunde din spatele deciziei de cumpărare. Depinde de cât de corect sunt formulate obiectivele, modalitatea de selectare a eșantionului, metoda de cercetare etc.
   Sunt câteva ”trucuri” care să-l determine pe client să fie loial brandului. Cu cât înțelegem că avem de-a face cu oameni, cu atât trebuie să gândim acțiuni raportate la oameni. Trebuie să slăbim corzile cu care ținem legat consumatorul de ideile noastre, de produsele noastre etc. Trebuie să renunțăm la a impune (sub pretextul că educăm piața) și să urmărim să convingem delicat, respectând libertatea de alegere a individului.
   Ce mai puteți citi în carte: despre comportamentul consumatorilor (proces decizional și influențe asupra deciziei de cumpărare), despre segmentare, poziționare și diferențiere, despre cercetările de marketing, strategii de promovare etc., toate însoțite de exemple!

vineri, 10 octombrie 2014

Ne vedem la RFTB!

PROGRAM Salon RFTB – ediţia de toamnă
14-16 octombrie 2014

Ziua I – marţi 14 octombrie

10.00 – Deschiderea oficială a Salonului RFTB ȋn prezenţa Dlui Rector Cătălin Bălescu – UNARTE Bucureşti
11.00 – 13.00 – Conferinţe CLUSTER - Romanian Textile Concept ( RTxC )
13.00 – 14.30 pauză
14.30 – 16.30 – Conferinţe CLUSTER - Romanian Textile Concept ( RTxC )
 

Ziua II – miercuri 15 octombrie
 

10.30 – Lansare Aplicaţie IT – TULEMOD – premieră mondială
Echipa Tulemod & Falla Collection & Ana Morodan
11.30 - 12.30 – personal branding in fashion & endorsment – speaker Ana Morodan
12.30 – 13.00 – lansare carte – “Consumatorul şi Moda” de Ana Raluca Chiosa
prezintă Liana Martin şi Ovidiu Buta

13.00-13.30 – pauză
13.30 – 14.30 – Buying-ul profesionist în modă – speaker – Laura Miu
14.30 – 15.30 – PR & fashion locavorism – speaker – Noemi Meilman
 

PROGRAM VIZITARE Salon RFTB : 14 – 15 – 16 octombrie – 10.00 – 18.00
 

Detalii program conferinţe pe RFTB.
 

Ediţia de toamnă a salonului profesionist al industriei modei – RFTB – Romania Fashion Trends & Brands – se va desfăşura ȋn perioada 14 – 16 octombrie, ȋn centrul capitalei, la Complexul Crystal Palace Ballrooms!

luni, 22 septembrie 2014

Consumatorul și Moda - comunicat de presă


   Miercuri, 15 octombrie, Salonul RFTB va găzdui un eveniment editorial de interes pentru moda din România, lansarea unei cărţi ce se adresează tuturor celor care activează şi se intersectează cu acest domeniu – cartea Consumatorul şi Moda de Ana Raluca Chiosa. Volumul va fi prezentat audienţei de către jurnalistul de modă Liana Martin.
   Moda este o afacere care trebuie gestionată cu atenţie. Elemente ca diferențierea sau reputația stau în mâinile companiilor. Comportamentul consumatorului devine tot mai imprevizibil; ritmul alert al vieţii determină modificări în opinii, preferinţe, atitudini şi obiceiuri de consum. Consumatorul devine tot mai atent la modul în care brandurile comunică cu el, tot mai exigent faţă de serviciile care însoţesc vânzarea, dar mai ales post-vânzarea, tot mai nerăbdător la noutăţile de pe piaţă, aşteptând să fie surprins mereu cu ceva. Ca atare, un rol aparte îl are relaţia cu brandurile, identificarea strategiilor prin care să atragi, să cucereşti şi să loializezi consumatorii.
  Ȋn cartea Consumatorul și Moda aflăm care este circuitul neurologic al plăcerii, ce anume provoacă dorinţa de a fi la modă, care sunt mecanismele cerebrale care ne fac să apreciem eleganţa modei sau să o transformăm într-o obsesie. De asemenea, putem citi despre contribuţiile pe care tehnologia le aduce modei, precum şi  modul în care inovaţiile transformă raportul cu lumea, funcţiile produsului şi viitorul retailului.

joi, 4 septembrie 2014

Consumatorul și Moda

   Iată și cartea, din ale cărei pagini vă tachinam ... Este o carte scrisă din suflet dar și în baza informațiilor de actualitate, cu scopul de a pune ”sub lupă” consumatorul și a reda toate implicațiile care decurg din rolul său pe piață, în relația cu brandurile și în calitate de consumator al modei.


Grafică copertă: Alina Bondrea 
Imagine din portofoliul Liana Martin
Fotograf: Andrei Budescu

luni, 1 septembrie 2014

Magic ...



    "Marketing starts from the brand philosophy and creates a story; it scatters magic powder over the designer’s creations and shows them to the world as treasures waiting to be discovered. People are eager for the story to be brought to life and agree to engage in consumption. Adults have their stories too! – those told by the brands, which enable the products from the magical realms to be available in the world that makes us slaves of desires and advocates of fairy tales."

(from Fashion Consumer, soon)